Biuro Karier Uniwersytetu Zielonogórskiego Biuro Karier Uniwersytetu Zielonogórskiego
gb.JPG
de.JPG

Poradnik dla zakładających własną Firmę

 
Oddajemy w Twoje ręce następny poradnik „Samozatrudnienie – zakładamy własną firmę”. Tym razem adresujemy go do osób, które zamierzają uruchomić własną działalność gospodarczą. Piszemy oczywiście o małych firmach, ale przy okazji informujemy o istniejących formach prawnych działalności gospodarczej. Podpowiadamy na co należy zwrócić uwagę tworząc własną firmę. Opisujemy kolejne etapy wędrówki po urzędach, aby zarejestrować działalność. Wskazujemy instytucje wspierające przedsiębiorczość i jednocześnie wspomagające finansowo tych, którzy nie mają środków finansowych na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Prezentujemy sposób sporządzania biznesplanu. I na zakończenie zwracamy uwagę na czynniki, od których zależy powodzenie funkcjonowania firmy.
 
Może warto spróbować? Licznym się udaje, może i Tobie dopisze szczęście. Jeśli zatem masz dobry pomysł i jesteś wytrwały w działaniu zapraszamy Ciebie do lektury tego poradnika.

SAMOZATRUDNIENIE - ZAKŁADAMY WŁASNĄ FIRMĘ



DLACZEGO WARTO PROWADZIĆ FIRMĘ W FORMIE INDYWIDUALNEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ?



Martin Luter King powiedział kiedyś "Każdy może być wielki, bo każdy może być użyteczny", zaś Catherine DeVrye "Możesz uczynić swoje życie lepszym, ponieważ to Ty je kształtujesz". Ileż prawdy kryje się w tych dwóch stwierdzeniach.

Nie musisz szukać pracy w istniejących już firmach . Możesz ją stworzyć dla siebie oraz innych.



Nie musisz też mieć swoich pieniędzy, dużego majątku, czy też fachowej wiedzy z zakresu zarządzania firmą. Wystarczy, że masz dobry pomysł i jesteś gotowy podjąć ryzyko prowadzenia swojej firmy.


Zatem, jeśli jesteś przedsiębiorczy, łatwo nawiązujesz kontakty z innymi, masz zdolności organizacyjne, jesteś pomysłowy, odpowiedzialny, odważny i wytrwały w dążeniu do celu - jesteś właściwym kandydatem na biznesmena (bez względu na ukończony kierunek studiów).

Poradnik ten wprowadzi Ciebie w tajniki budowania własnej firmy.





Uruchamiając swoją działalność gospodarczą możesz:



· · zorganizować nową, do tej pory nie istniejącą firmę;



· · przejąć firmę rodzinną;



· · wykupić już istniejące przedsiębiorstwo;



· · wykupić część przedsiębiorstwa i prowadzić je na własny rachunek.





Musisz wiedzieć, że prowadzenie własnej firmy ma swoje zalety oraz wady.



Mocnymi stronami są:



· · Przejrzysty podział praw i obowiązków. Jesteś sam sobie sterem i okrętem. To Ty rządzisz sobą i innymi. Jeśli potrafisz być skuteczny w działaniu, choć masz problemy z systematycznością i uporządkowaniem swoich działań, to ta forma pracy i zarabiania będzie dla ciebie idealna. Sam będziesz ustalać czas i zakres swojej aktywności.



· · Elastyczne zarządzanie. W przeciwieństwie do dużej organizacji gospodarczej możesz niemal z dnia na dzień wprowadzać nawet najbardziej rewolucyjne pomysły.



· · Względna prostota i niskie koszty rozpoczęcia i prowadzenia działalności. Nie musisz, tak jak w przypadku umowy spółki, płacić podatku od czynności cywilno - prawnych, a w umowie w formie aktu notarialnego - kosztów jego sporządzenia.



· · Proste zasady księgowości i łatwość zmian w kapitale. Zobowiązany jesteś jedynie prowadzić nieskomplikowaną podatkową księgę przychodów i rozchodów. Łatwiej niż w spółkach, możesz dokonywać zmian w kapitale firmy - zwiększać go lub pomniejszać.



· · Możliwość korzystania z prostszych, zryczałtowanych form opodatkowania. Jeżeli spełnisz odpowiednie warunki, będziesz mógł skorzystać z prostszych i bardziej opłacalnych form ryczałtowego opodatkowania - karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeśli zaś wybierzesz opodatkowanie na zasadach ogólnych, będziesz mógł "wrzucić" w koszty działalności wiele wydatków firmy.



Do słabych stron należy:



· · Pełna odpowiedzialność przedsiębiorcy za zobowiązania jego firmy.
Niestety w sytuacji, gdy Twoja firma będzie mieć zobowiązania, których nie będziesz w stanie zaspokoić z jej działalności, będziesz musiał je pokryć z własnej kieszeni. Długi musisz płacić do skutku - zarówno z majątku, który posiadałeś w momencie bankructwa firmy, jak i tego, którego dorobisz się później. Za Twoje niepowodzenia odpowiedzą także Twoi najbliżsi, jeżeli np. nie spisaliście umowy małżeńskiej (intercyzy).

 

 

 

CZYNNIKI DECYDUJĄCE O MOŻLIWOŚCI UTWORZENIA FIRMY



"Sukces polega na zaangażowaniu całej naszej mocy w zdobycie czegoś, co gorąco pragniemy zdobyć"


Wilfred A. Peterson





Planując swoją działalność gospodarczą musisz:



1. 1. Ocenić własne szanse i możliwości.



Przede wszystkim powinieneś wziąć pod uwagę:



o o swoje zdolności organizatorskie;



o o umiejętność podejmowania decyzji oraz ryzyka;



o o znajomość przepisów prawnych;



o o znajomość i rozumienie zasad funkcjonowania firmy i zarządzania nią, a także znajomość podstaw ekonomii, finansów oraz rachunkowości. Możesz sam kierować firmą lub zatrudnić menedżera, który poprowadzi Twoją firmę. Do prowadzenia spraw finansowych możesz zatrudnić księgowego lub zlecić te sprawy biuru rachunkowemu;



o o merytoryczne przygotowanie w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

 


 

2. 2. Określić jej charakter, czyli innymi słowy znaleźć pomył na to co chcesz robić.



Gdzie należy szukać pomysłów na firmę?



o o W swoich pasjach i zamiłowaniach, umiejętnościach i zdobytej wiedzy.



o o W kontaktach osobistych.



o o W krajowej i zagranicznej prasie codziennej, branżowej, biznesowej i informacyjnej, np. Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Gazeta Lubuska, Wprost, Newsweek, Profit, Polityka, Gazeta Prawna, Gazeta Podatkowa, Businessman Magazine, itp.



o o W mediach (radio, tv).



o o W filmach różnego rodzaju.



o o Na polskich i zagranicznych stronach portali internetowych.

 


o Szukając niszy rynkowej (luki w działalności gospodarczej).



o o Poprzez obserwacje i analizę rynku lokalnego oraz trendów w gospodarce narodowej i światowej.



o o Udział w szkoleniach i konferencjach, wystawach gospodarczych.



o o Podglądanie pomysłów podczas podróży.



o o Analizę pokonywania trudności podczas załatwiania różnych spraw osobistych lub zawodowych.

 

 



3. 3. Wybrać rodzaj działalności między usługową, handlową lub produkcyjną.



Możesz dowolnie łączyć poszczególne rodzaje działalności.



Pamiętaj o opracowaniu planu działania, który pomoże ci przejść przez najtrudniejsze chwile oraz być może uchroni w przyszłości Ciebie oraz Twoich najbliższych przed negatywnymi skutkami niepowodzenia.

 

 

 

4. 4. Rozpoznać rynek pod względem popytu na swoje dobra i usługi, a także pod względem konkurencji, która produkuje takie same lub substytucyjne wyroby.



Popyt, czyli liczba dóbr i usług danego rodzaju, które zamierzają nabyć kupujący w danym czasie. Należy tu uwzględnić m.in.: liczbę kupujących, ich gusty i preferencje, ceny substytutów i innych dóbr, dochody klientów, itp.



Mówiąc o popycie nie można zapomnieć o podaży towarów i usług, czyli ofertą producentów i sprzedawców adresowaną do potencjalnych nabywców. Może bowiem okazać się, że podaż znacznie przewyższa popyt, co będzie stanowiło przeszkodę w wejściu z określonym towarem czy usługą na dany rynek. W sytuacji odwrotnej nowopowstająca firma ma szansę na wypełnienie luki rynkowej.



Czasami wystarczy wprowadzić zmiany jakościowe dóbr (poprawa wyglądu, smaku, kolorystyki, jakości, uatrakcyjnienie opakowania) i świadczonych przez inne firmy usług, aby przechwycić ich klientelę.


 

 

5. 5. Musisz wiedzieć, że powodzenie Twoich zamierzeń zależy w dużej mierze od lokalizacji firmy.



Zwróć uwagę na:



o o infrastrukturę techniczną (drogi dojazdowe, dostęp do telefonu, sieć elektryczną i wodno-kanalizacyjną);



o o możliwość zatrudnienia siły roboczej;



o o możliwość uzyskania przywilejów podatkowych na danym obszarze (dot. ulg i zwolnień);



o o odpowiednie umiejscowienie firmy zapewniające popyt na wytworzone towary lub usługi.



Zaplanuj również obszar działania firmy, czy ma to być wieś, miasteczko, dzielnica miasta, miasto i okoliczne miejscowości, a może województwo lub cały obszar kraju a nawet zagranica.


 

 

6. 6. Teraz musisz zastanowić się skąd wziąć środki finansowe na realizację swoich zamierzeń.



Nie ma problemu jeśli dysponujesz swoim własnym kapitałem, który możesz zainwestować w to przedsięwzięcie.



Załóżmy jednak, że będziesz musiał skorzystać z obcego kapitału. Istnieje wiele różnych form kredytów i pożyczek na rozpoczęcie i prowadzenie własnej firmy.



Warto zapoznać się z rządowym programem rozwoju na rzecz przedsiębiorczości, który realizowany jest m.in. przez jedną z najważniejszych państwowych instytucji powołanych do tego celu, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).



O działaniach PARP możesz przeczytać na stronie www.parp.gov.pl.



Z myślą o absolwentach szkół ponadgimnazjalnych powstał rządowy program pn. "Pierwsza Praca", opracowany przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy, chroniący osoby kończące szkołę przed bezrobociem.

 

Zgodnie z art. 46. 1. pkt.2) ustawy bezrobotnemu można przyznać jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Wysokość tych środków nie może przekroczyć 500% przeciętnego wynagrodzenia. Jeśli działalność ta jest podejmowana na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych środki nie mogą przekraczać 300% przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka założyciela spółdzielni oraz 200% przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka przystępującego do niej po założeniu spółdzielni.
 

Bezrobotny może również ubiegać się o refundację kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej, w wysokości 80% udokumentowanych kosztów, nie wyższej jednak niż przeciętne wynagrodzenie.





Poniżej podajemy linki do aktu wykonawczego, z którym warto zapoznać się:



o o Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjecie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy .
 

 

Informacje o możliwości pozyskania pożyczek można również znaleźć w powiatowych urzędach pracy, urzędach miast i gmin, stronach internetowych ministerstw, a także bankach kredytujących działalność gospodarczą.
 

 

W dalszej części naszego poradnika zapoznasz się z instytucjami, w których można uzyskać preferencyjne pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej.
 

 

 

 

7. 7. Następny krok, to planowanie zakupu maszyn i urządzeń niezbędnych do realizacji zadań, ewentualna budowa lub pozyskanie pomieszczeń czy też innych niezbędnych inwestycji, związanych z Twoją działalnością gospodarczą.

 


Maszyny i urządzenia mogą być zakupione, np. za pośrednictwem firm leasingowych, które oferują swoje usługi w zakresie zarówno nowego jak i używanego sprzętu.





To tyle tytułem wstępu. W dalszej części naszego poradnika zapoznamy Ciebie m.in. z wykładnią działalności gospodarczej, rodzajami form organizacyjno-prawnych przedsiębiorstw, do jakich instytucji państwowych należy udać by zarejestrować własną firmę, jak napisać biznesplan, itp





 

DEFINICJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ WG USTAWY O SWOBODZIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ



Definicję działalności gospodarczej zawiera obowiązująca aktualnie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, uchwalona dnia 2 lipca 2004 r. (Dz.U. nr 173, poz. 1807) z późniejszymi zmianami. Oto fragmenty ustawy:
 

Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
 

Do działalności gospodarczej: budowlanej, handlowej i usługowej, oraz działalności zawodowej polegającej na świadczeniu usług stosuje się odpowiednio przepisy art. 5, przepisy rozdziału 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47, poz. 278).

 

FORMY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ



1. 1. INDYWIDUALNA DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA



Indywidualna działalność gospodarcza jest prawną formą działalności krajowych osób fizycznych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej.



Inaczej mówiąc indywidualny przedsiębiorca prowadzi firmę we własnym imieniu i na swój własny rachunek. Dlatego też jest on ściśle określony z imienia i nazwiska oraz miejsca zamieszkania lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.



Podstawą jej działania jest wspominana już ustawa o działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r.



Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa.



Organ administracji publicznej nie może żądać ani uzależnić swojej decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków, w szczególności przedłożenia dokumentów lub ujawnienia danych, nieprzewidzianych przepisami prawa. Wykonując swoje zadania, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli, organy administracji publicznej działają z poszanowaniem uzasadnionych interesów przedsiębiorcy.



Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców.



Przedsiębiorca będący osobą fizyczną może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.



Spółka kapitałowa w organizacji może podjąć działalność gospodarczą przed uzyskaniem wpisu do rejestru przedsiębiorców.



Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej może wiązać się dodatkowo z obowiązkiem uzyskania przez przedsiębiorcę koncesji albo wpisu do rejestru działalności regulowanej lub też uzyskania zezwolenia, licencji, zgody.



Przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą na zasadach uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów konsumentów.



Przedsiębiorca jest obowiązany spełniać określone przepisami prawa warunki wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności dotyczące ochrony przed zagrożeniem życia, zdrowia ludzkiego i moralności publicznej, a także ochrony środowiska.



Jeżeli przepisy szczególne nakładają obowiązek posiadania odpowiednich uprawnień zawodowych przy wykonywaniu określonego rodzaju działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest obowiązany zapewnić, aby czynności w ramach działalności gospodarczej były wykonywane bezpośrednio przez osobę legitymującą się posiadaniem takich uprawnień zawodowych.



Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:



1. 1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz



2. 2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

 

(Wyżej wymienione przesłanki muszą być spełnione łącznie).


 

 

2. 2. SPÓŁKA CYWILNA


Spółka cywilna jest stosunkiem zobowiązaniowym, który uregulowany jest przepisami kodeksu cywilnego. Jest ona formą trwałego, zorganizowanego współdziałania dwóch lub więcej osób w celu osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego.


 

3. 3. SPÓŁKI HANDLOWE


Rozróżniamy spółki:



A. A. osobowe;



B. B. kapitałowe.



A. Spółki osobowe to:



o o spółka jawna;

o o spółka partnerska,

o o spółka komandytowa,

o o spółka komandytowo-akcyjna.
 

 

Podstawowe cechy spółek osobowych:

 


7. 7. brak osobowości prawnej,

8. 8. brak pojęcia majątku spółki, który ma w zasadzie charakter współwłasności łącznej i jest majątkiem wspólnym wspólników;

9. 9. spółki te opierają się na substracie osobowym, tj. na osobach wspólników; a nie na substracie kapitałowym; oznacza to dążenie do stabilnego składu osobowego spółek i istnieniu regulacji dopuszczających w pewnych sytuacjach zmiany składu osobowego;

10. 10. w spółce osobowej musi być co najmniej 2 wspólników;

11. 11. wspólnicy sami prowadzą sprawy spółki i ją reprezentują ( zasadniczo nie występują w spółkach osobowych obowiązkowo organy);

12. 12. za zobowiązania spółki ponoszą odpowiedzialność wspólnicy. Ich odpowiedzialność jest w zasadzie bezpośrednia, osobista i solidarna, a także subsydiarna;

13. 13. nienaruszalność majątku wspólnego w czasie trwania spółki, zakaz rozporządzania majątkiem i jego składnikami przez wspólników.



B. Spółki kapitałowe to:



o o spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,

o o spółka akcyjna.

Podstawowe cechy spółek kapitałowych:

16. 16. posiadanie osobowości prawnej;

17. 17. zmienny skład osobowy: spółki te opierają się na substracie kapitałowym, ogół praw i obowiązków i fakt bycia wspólnikiem związany jest z wniesieniem wkładu i posiadaniem udziału, akcji lub też innego tytułu uczestnictwa w spółce;

18. 18. spółka może posiadać jednego wspólnika lub więcej;

19. 19. posiadanie majątku przez spółkę, który jest majątkiem odrębnym od majątku wspólników;

20. 20. wspólnicy nie odpowiadają za zobowiązania spółki;

21. 21. możliwość rozporządzania przez wspólników ich udziałami czy tez akcjami;

22. 22. posiadanie przez spółkę organów, które prowadzą jej sprawy i ją reprezentują, a także kontrolują i podejmują najważniejsze dla jej istnienia i funkcjonowania decyzje.


 

Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę poszczególnych rodzajów spółek. I tak:

 

 

Spółka jawna

Spółką jawną jest spółka osobową, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.
 

Różni się ona od spółki cywilnej tym, że jest zarejestrowana w rejestrze handlowym i ma prawo występowania w obrocie jako odrębna, mimo że nie posiada osobowości prawnej.

 

 

Spółka partnerska



Spółką partnerską jest spółka osobowa, utworzona przez wspólników (partnerów) w celu wykonywania wolnego zawodu w spółce prowadzącej przedsiębiorstwo pod własną firmą. Spółka może być zawiązana także w celu wykonywania więcej niż jednego wolnego zawodu.

 


Spółka komandytowa



Spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

 

Spółka komandytowo-akcyjna


Spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem i nie odpowiada za zobowiązania spółki. Akcjonariusz jest zobowiązany jedynie do świadczeń określonych w statucie.

 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, a więc nie tylko w celu gospodarczym.

 

 

Spółka akcyjna

Zawiązać spółkę akcyjną może jedna albo więcej osób. Spółka akcyjna nie może być zawiązana wyłącznie przez jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
 

 

Wybór formy organizacyjno-prawnej spółki wymaga indywidualnego podejścia. Jest to osobista sprawa każdego przyszłego biznesmena, który powinien m.in. uwzględnić otoczenie, w którym będzie działał, swoje możliwości finansowe i merytoryczne, a także jak duża ma być przyszła firma.

 



 

BIZNESPLAN



Jak napisał Brian Tracy w swojej książce pt. Droga do sukcesu... "niezależnie od warunków, największe sukcesy finansowe odnoszą osoby patrzące perspektywicznie na swoje sprawy finansowe. Ludzie tacy planują z dużym wyprzedzeniem i spoglądają daleko, aż za widoczny horyzont. Przewidują i planują na dziesięć, dwadzieścia, a nawet czterdzieści lat naprzód. Swoje codzienne i tygodniowe harmonogramy zajęć organizują z przekonaniem o tym, że wszystko, co robią, musi być zgodne z wyznaczonymi zawczasu, długoterminowymi celami. A planowanie na długą metę jest szczególnie ważne właśnie w dążeniu do zapewnienia sobie niezależności materialnej."



Przytoczone tu stwierdzenie dotyczy nie tylko życia codziennego każdego z nas, lecz również powodzenia w prowadzeniu własnej firmy.



Podejmując działalność gospodarczą musisz liczyć się z faktem, że na rynku nie działasz osamotniony, lecz w otoczeniu konkurencji.



Zasoby Twojej firmy są ograniczone i dlatego zmuszony jesteś do maksymalnie efektywnego ich wykorzystania. Wiąże się to z koniecznością bardziej efektywnego planowania zasobów. Duże przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na małe marnotrawstwo. Mała firma nie. Planowanie ma niebagatelne znaczenie dla rozwiązania wielu problemów, z jakimi spotykają się małe firmy.
 

Ponadto zakładając firmę nie możesz zapomnieć o jej rozwoju. Jeśli będziesz chciał pozyskać środki finansowe w banku, bądź też rozpoczniesz rozmowę z przyszłym inwestorem, będziesz musiał przedłożyć w tych instytucjach plan działalności gospodarczej swojej firmy, tzw. biznesplan.
 

Biznesplan określa strategię, taktykę działania i cele, jakie firma chce osiągnąć oraz czas, w jakim wytyczone cele powinny być osiągnięte.
 

Jeszcze jedna sprawa. Sporządzony przez Ciebie biznesplan wymaga ciągłych korekt i modyfikacji, gdyż zmieniają się nieustannie okoliczności prowadzenia interesów.
 

Każdy biznesplan jest inny w zależności od tego, dla jakiego odbiorcy jest przeznaczony. Inaczej będzie wyglądał plan biznesowy sporządzony dla banku, dołączony do wniosku kredytowego. A inaczej adresowany do potencjalnych inwestorów jako plan ofertowy, czy też będący załącznikiem do wniosku o subwencje krajowe lub unijne.
 

Przygotowywany biznesplan musi być:

· · prosty



· · precyzyjny



· · realny



· · dobrze zredagowany, napisany językiem fachowym lecz zrozumiałym



· · tak przedstawiony, by czytający go uznali Twój pomysł za świetny i który przyniesie w najbliższej przyszłości niezłe zyski.
 

 

 

 

Zanim przystąpisz do sporządzania biznesplanu musisz odpowiedzieć na następujące pytania:

· · Jaki jest obecny status Twojej firmy?



Czy jest to firma, która będzie w najbliższym czasie powołana do życia, czy też działającą już na rynku od pewnego czasu.
 

 

Biznesplan powinien opowiadać prawdziwą historię Twojej firmy. Pozwoli to ocenić jej mocne i słabe strony oraz ryzyko jakie mogą ponieść inwestorzy. Będziesz również w stanie odpowiedzieć na dalsze dwa pytania.
 

· · Jakie są cele, które jako przedsiębiorca zamierzasz osiągnąć?
Czyli jakim potencjałem dysponujesz i co chcesz zrobić?
 

· · Jaki jest najbardziej skuteczny sposób osiągnięcia tych celów?
Zastanów się zatem gdzie, komu i na jakich warunkach sprzedasz swoją ofertę. Jakie kolejne kroki należy przedsięwziąć, aby zarobić. I oczywiście ile potrzebujesz pieniędzy teraz i w przyszłości na to przedsięwzięcie.
 

Istnieje wiele wzorów sporządzania biznesplanów. Może on przyjąć dowolny, wygodny dla Ciebie format, gdyż plan ten powinien być dopasowany do potrzeb osób kierujących firmą.
 

Poniżej przedstawiamy przykładowy schemat biznesplanu dla nowopowstającej firmy.
 

· · STRESZCZENIE
Jest to jedna z najważniejszych części planu. Powinno ono zawierać krótki opis przedsięwzięcia (1-2 strony), w którym należy odpowiedzieć na przykładowe pytania:



o o Kto, jak, gdzie i kiedy zostanie (lub została - dla firm już istniejących) założona firma?



o o W jakim kierunku rozwija się twój plan?



o o Będziesz działał sam, czy też ze wspólnikiem?



o o Krótki opis umiejętności i doświadczenia Twoich i Twoich pracowników.



o o Opis pomysłu na działalność gospodarczą - co i dla kogo chcesz robić.



o o Krótki opis Twego produktu lub usług.



o o Opis procesu produkcji lub usług.



o o Szacowane koszty i potrzeby przedsięwzięcia (personel, lokal, wyposażenie w maszyny i urządzenia), perspektywy jej rozwoju, przewidywane zyski i w jaki sposób zamierzasz spłacić pożyczkę.

 



· · Opis projektu, a w nim:



o o dane teleadresowe firmy;



o o rodzaj działalności oraz forma prawna;



o o posiadane koncesje i zezwolenia (jeśli takie są wymagane);



o o posiadane środki finansowe i materialne;



o o terytorium i zasięg działania;



o o rodzaj i asortyment oraz cechy wytwarzanych produktów lub świadczonych usług;



o o zakładana wielkość sprzedaży z uwzględnieniem potrzeby pojawienia się lub zwiększenia jego ilości na rynku oraz zasady sprzedaży;



o o możliwość wprowadzenia zmian, poszerzenia zakresu produkcji, innowacyjność produktów lub prowadzonych usług.



· · Plan marketingowy
Ta część planu powinna zawierać:



o o opis rynku zawierający:



§ § opis i analizę konkurencji w branży, w której będziesz działać - oferta i wielkość produkcji wiodących producentów, średnie ceny zbytu, standardy jakościowe obowiązujące na rynku.
Skąd wziąć takie informacje? Otóż z Internetu, obserwacji podobnych firm i bezpośrednich rozmów z ich właścicielami, np. w innej miejscowości, dla której nie będziesz zagrożeniem lub też informacji w lokalnych gazetach, itp. Pamiętaj również o odwiedzaniu swojej konkurencji;
 

§ § opis i analiza grupy docelowej - potencjalni klienci, ich ewentualne tendencje popytowe, próba określenia liczby klientów, opis niszy rynkowej jeśli występuje, obszar działania);
 

o o opis działań marketingowych, a w nich:
 

§ § opis i analiza rynku zaopatrzenia - rodzaj, organizacja i warunki dostaw materiałów i surowców, dostawcy, program zaopatrzenia
 

§ § sposoby dystrybucji i metody sprzedaży,
 

§ § promocja i reklama,
 

§ § polityka cenowa produktów lub usług,
 

§ § analiza SWOT (istniejące szanse i zagrożenia makroekonomiczne, ze strony otoczenia regulacyjnego, konkurencji i odbiorców mocne i słabe strony Twojej firmy).

 


 

· · Plan organizacyjny, czyli opis kolejnych etapów realizacji przedsięwzięcia z podziałem obowiązków na poszczególnych pracowników, w ujęciu chronologicznym.
Bardzo ważnym elementem jest tu harmonogram, w którym podane zostaną informacje o tym co i kiedy będzie realizowane.
 

Należy pamiętać o tym, że plan musi być:
 

o o realny;
 

o o wykonywalny;
 

o o zrozumiały dla wykonawców biorących udział w jego realizacji.

 

Powinien zawierać również informację o potrzebach i wymogach kwalifikacyjnych kadry.
 

Nie można również zapomnieć o stworzeniu bazy dostawców i ewentualnych kooperantów oraz określeniu rodzaju prowadzonej w firmie księgowości.
 

 

 

· · Plan finansowy
Należy do jednej z najtrudniejszych do opracowania części biznesplanu. Wymaga bowiem wiedzy fachowej z zakresu finansów. Jeśli nie czujesz się na siłach, możesz zlecić wykonanie tej części planu doradcy finansowemu.
 

Powinien on zawierać koszty (administracyjne oraz dot. zakupu podstawowego wyposażenia) związane z uruchomieniem firmy i wprowadzeniem produktu lub usługi na rynek. Należy tu uwzględnić kapitał własny, którego wielkość należy udokumentować oraz wskazać kiedy i na jakie cele zostanie on spożytkowany.
 

Możesz również przeprowadzić symulację rentowności przedsięwzięcia, czyli określić tzw. granicę jego opłacalności.
 

Na zakończenie warto sporządzić małe podsumowanie, w którym spróbujesz przekonać inwestora, że warto zainwestować w Twoją firmę oraz kiedy i w jaki sposób zwrócone zostaną zainwestowane pieniądze.


 

Nie zapomnij dołączyć do opracowanego biznesplanu załączniki takie jak, np.:
 

· · dokument potwierdzający prawo własności lub najmu lokalu;
 

· · wyciąg z konta bankowego;
 

· · dokumenty potwierdzające wiedzę i umiejętności w danej dziedzinie lub przynależność do stowarzyszeń, które są wymagane przy prowadzeniu danej działalności gospodarczej;
 

· · zatwierdzony projekt inwestycyjny;
 

· · bilans i wyniki finansowe (dla prowadzących już działalność gospodarczą), itp.
 

Jeśli chcesz czegoś dowiedzieć się na temat "biznesplanu" wrzuć do wyszukiwarki internetowej hasło "biznesplan", a otrzymasz kilkanaście linków na ten temat.

 

 

 

OD CZEGO ZALEŻY POWODZENIE FUNKCJONOWANIA FIRMY

czyli trochę marketingu

 



Na zakończenie kilka przydatnych informacji, na co należy zwrócić uwagę, by firma miała szansę przetrwania i rozwoju i aby jej wartość rynkowa przewyższała jej wartość księgową.


Na początek kilka słów wyjaśnienia.
 

Wartość rynkowa firmy nie jest równoznaczna z jej wartością księgową.
 

Wartość księgową przyjmujemy ze sprawozdań finansowych zawierających jedynie dane finansowe. Natomiast wartość firmy jest to cena, jaką skłonny byłby dać za nią potencjalny inwestor (nabywca).
 

Wartość rynkowa firmy cieszącej się dobrą renomą znacznie przekracza wartość księgową. Mówimy wówczas o dodatniej różnicy - goodwill.
 

W przypadku negatywnej weryfikacji inwestorów wartość rynkowa jest niższa. Mamy zatem do czynienia z ujemną różnicą - negative goodwill.
 

Wartość firmy tworzą składniki majątku łącznie z innymi aspektami niematerialnymi, takimi jak: pozycja na rynku i jej charakter, dobre kontakty z dostawcami, sprawny system organizacji, uzdolniona kadra menedżerska i pracownicza, know-how, lojalność klientów, korzystna współpraca z innymi podmiotami, innowacyjność i kreatywność, niedościgniona jakość produktów lub usług, korzystny wpływ na środowisko naturalne oraz inne niematerialne elementy czyniące firmę niepowtarzalną.
 

Musisz wiedzieć, że Twoja firma powinna rozwijać się stosownie do swojej roli na rynku. Inaczej mówiąc, musisz zwracać uwagę na to kiedy i gdzie należy wprowadzić swój produkt na rynek, jak konkurencja wpływa na Twoją firmę, w jaki sposób należy promować swoją firmę i jej produkty, jacy konsumenci kupują Twój produkt czy usługę, w jaki sposób konsument reaguje na oferowane produkty lub usługi, czy spełniasz przynajmniej minimalne oczekiwania swoich klientów. Wiedzę w tym zakresie zdobędziesz zatrudniając np. odpowiedzialnego pracownika za utrzymanie więzi z klientami w celu dokładnego poznania ich potrzeb i spełniania ich.
 

Nie bez znaczenia jest tu poziom zadowolenia Twoich pracowników. Dobra bowiem firma zapewnia wysoki poziom zadowolenia swoim pracownikom, którzy dostarczają klientom dające wiele satysfakcji produkty i usługi. Podnoszą jakość swoich działań. Przyczyniają się w ten sposób do ponownych zakupów w Twojej firmie, a przez to również do jej rozwoju i zysków. Pamiętaj również o tym, że zarówno pojedynczym pracownikom jak i zespołom należy stworzyć warunki do rozwoju pracy twórczej. Zwiększasz w ten sposób wydajność i efektywność ich działania. A to z kolei przyczynia się do sukcesu firmy.
 

Pamiętaj również o właściwym kierowaniu podstawowymi procesami wytwórczymi. Poszukuj barier ograniczających wydajność i staraj się je eliminować. Bądź aktywny i podejmuj pojawiające się problemy, rozwiązuj je na bieżąco, bez uciekania się np. do sformalizowanych procedur badawczych. Koncentruj się na działaniach stanowiących podstawowy profil i specjalność firmy.
 

Następnym elementem mającym wpływ na dobrze funkcjonujący biznes są zasoby w szerokim tego słowa rozumieniu, tj. siła robocza, surowce, maszyny oraz informacja. Zastanów się, które z nich są mało istotne dla funkcjonowania firmy i z których korzystasz mniej wydajnie. Być może któreś z nich mogą być wypożyczone lub wzięte w leasing.
 

I jeszcze jedna ważna sprawa, to organizacja, czyli struktura firmy, jej polityka i kultura (mentalność). Struktura powinna być prosta, bez nadmiernie rozbudowanej kadry kierowniczej. Część obszarów działań powinna być scentralizowana, część zaś zdecentralizowana. Można powiedzieć: swoboda działania idzie w parze z dyscypliną pracy.
 

Strukturę i politykę można zmienić, lecz kulturę bardzo trudno, choć czasami ona jest najważniejsza. Zauważono, że wpojenie swoim podwładnym nadrzędnych wartości, poprzez koncentrację na wartościach istotnych dla firmy przynosi lepsze rezultaty niż sformalizowanie procedur działania firmy.
 

W czym się wyraża kultura firmy? Jej przejawami są: symbole, normy, postawy, rytuały, mity, sposoby komunikowania się, tabu oraz ukryte głęboko w świadomości i podświadomości całej załogi elementy kultury organizacyjnej.
 

Jako właściciel firmy musisz pamiętać, że wszystkie wymienione elementy organizacji Twojej firmy należy dostosowywać do zmieniających się ciągle wymagań rynku. W przeciwnym wypadku nie osiągniesz sukcesu.







LITERATURA:

"Zaplanuj swój biznes", Alan West, PWN 1998

"Założenie i prowadzenie małego przedsiębiorstwa", Janina Sawicka, SGGW 2000

"Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem w Polsce i krajach Unii Europejskiej"

B. Skowron-Grabowska, P. Bartkowiak, WWZPCz 2003

"Marketing", P. Kotler,Wyd. Felberg SJA, 1999


 

Twórcami poradnika sa: Irena Rębisz i Marek Lesniak